Search
  • Khaled Al-Kulaib

A letter to my OCS Colleagues

Updated: Sep 30




Sept 28th, 2020


Dear Team:


It’s truly a pleasure to write to all of you today. I would like to begin by thanking the Board for choosing me for the position of General Manager. I’m thrilled to lead the company during such a critical time when logistics and supply chain are thriving. Though the world is being hit hard around the globe due to the pandemic, I’ve never felt more confident that we will continue to thrive as a company. I would also like to thank each and every one of you for making this company so successful.


I’m extremely fortunate to be surrounded by a team of competent, intelligent, and motivated individuals. It’s a great opportunity to be working with each and every one of you. I know that I’ll have a lot to learn as I prepare to lead us through this critical transition time, but I also know that with support from each of you, we will successfully maintain our profitability and bring the company even more success.


Our actions in the next few years are absolutely essential. How we act determines the future of our company; we are set up to see incredible success in these coming years. We’ve already seen how quickly the market is growing, and now is a time that we can capture more and more of the market share available to us. The data shows that from 2016 to 2022, the global logistics market size is expected to grow at a CAGR of 3.48% to reach $12,256 billion by 2022. That growth is also being seen in the Gulf region, with its logistics market growing to over $100 billion by 2020. That’s a huge amount of growth that we have access to; we have to tap into this growth and capture more of the market in order to increase our profitability. Some reports say that the GCC logistics market is set to grow at a CAGR of 7.3%, to a value of $66.3 billion by 2020. Now is the time for each of us to pick up our game and deliver incredible results for our company; we are completely confident that our growth can exceed the growth of the market with our hard work and dedication to our company.


Our goal is always to undersell and overdeliver. We need to wow our customers, suppliers, partners, and shareholders with each and every decision we make. The opportunities we seek to seize won’t simply come to us; we need to be strategic in our plan to move forward. We need the help of every single employee as we draft our plan to wow everyone we work with. That’s why I want to hear from you; every employee at OCS is important, and I know all of you have ideas that can help us find the success we crave as a company. Together, we at OCS will draft, plan, and execute our plan of action to take the opportunities that we envision. We will need to have luck on our side, but we won’t be seeking blind luck or hoping the opportunities will fall into our laps. Instead, we define luck as preparedness + opportunity. We need to be prepared for the opportunities that are growing in our sector; if we are prepared to seize the moment, we will have luck on our side, and we will have success.


The future looks incredibly bright, but it won’t be without challenges. We will need to adapt to new technologies that serve our market because our market is continually growing and evolving. We will be geared with the best technology and tools on the market to serve our clients, partners, suppliers, and most importantly, ourselves. The tools at our disposal will enhance our productivity, give us better visibility over operations, offer our clients better access to their assets that they trust us with, and give the shareholders and management more precise ways to make accurate decisions. It will take our entire team to implement new tools and technologies into the company, and everyone must keep their minds open as we do it.


We also need to remember that the pandemic will continue to make our jobs more difficult as we deal with disruptions in the supply chain and issues around the world with those who have lost work and lost income. I know the pandemic has likely affected each of you personally, and I feel for all of those that have been sick or lost loved ones throughout these difficult times. Still, we know that we can overcome the problems we face as we tackle them together.


I want to tell you all just how grateful I am for the service that each and every one of you provides on a daily basis. You might not always understand just how important the job you do is, but I hope I can express how I feel through an experience that recently happened to me.


Throughout the lockdown, I needed extremely important medication, but there were stringent regulations associated with my order that made it difficult to get during the pandemic. I was asked to call the Ministry of Health and was told that they would schedule a delivery when they were able to; I anticipated a large waiting period due to the pandemic, but it was absolutely essential for me to get the medication so I held on with the hope that it would come quickly. I was surprised the next morning to see a drug delivery car with a pharmacist at my door, holding my medications in his hand. I was thrilled at how quickly the service came; the mask I was wearing stopped the delivery person from seeing just how big the smile on my face was.


Let’s all remember just how important the work we’re doing is; while it may occasionally seem mundane, remember that in logistics we are not just delivering boxes. We are saving lives and giving people access to a better life.

Together, let’s improve the lives of everyone we meet.



Faithfully,


Khaled Alkulaib

General Manager

OCS Kuwait



28 سبتمبر، 2020

أعزائي أعضاء الفريق،


إنه لمن دواعي سروري أن أرسل إليكم جميعاً خطابي هذا. وفي مستهل حديثي أود أن أشكر مجلس الإدارة لاختياري لكي أشغل منصب المدير العام. ويسعدني جداً أن أقود الشركة خلال هذه الفترة الحرجة، التي تنتعش فيها الخدمات اللوجستية وسلاسل التوريد. وبالرغم من أن العالم الآن يعاني أشد المعاناة بسبب الجائحة، إلا أنه لم يساورني شكٌ على الإطلاق في أن شركتنا ستواصل نجاحها وازدهارها. وأود أيضاً أن أتقدم لكم جميعاً بالشكر فرداً فرداً لمساهمتكم في نجاح هذه الشركة.


وأنا محظوظ جداً أن اتعامل مع فريق يضم أشخاصاً أذكياء ومتحمسين وعلى قدر عالٍ من الكفاءة مثلكم. إنها حقاً فرصة رائعة أن أعمل مع كل فرد منكم. وإني أدرك أن هناك الكثير لأتعلمه لكي أكون جاهزاً لإدارة شركتنا في ظل هذه الفترة الانتقالية الحرجة، ولكني أعلم أيضاً أنه بدعمكم سننجح في الحفاظ على ربحية الشركة ونعزز نجاحها.


إن الإجراءات التي سنتخذها خلال الأعوام القليلة القادمة لها أهمية بالغة. حيث إن أفعالنا هي التي تحدد مستقبل شركتنا؛ ونحن على أتم الاستعداد لتحقيق نجاح باهر في هذه السنوات المقبلة. ولقد رأينا بالفعل مدى السرعة التي ينمو بها السوق، والآن، حان الوقت لأن نزيد من حصتنا في السوق بقدر ما هو متاح لنا. وتظهر البيانات أنه من عام 2016 وحتى عام 2022، من المتوقع أن ينمو السوق العالمي للخدمات اللوجستية بمعدل نمو سنوي مركب (CAGR) يعادل 3.48% أي يصل إلى قيمة 12,256 مليار دولار بحلول عام 2022. ويلاحظ وجود هذا النمو أيضاً في منطقة الخليج، حيث ينمو سوق الخدمات اللوجستية في هذه المنطقة ليتجاوز 100 مليار دولار في عام 2020. وهذا معدل نمو هائل متوفر بين أيدينا؛ وعلينا تحقيق أقصى استفادة ممكنة من هذا النمو والاستحواذ على حصة أكبر من السوق من أجل أن نزيد من ربحية الشركة. وثمة بعض التقارير التي تشير إلى أن سوق الخدمات اللوجستية في منطقة دول الخليج مهيأ لأن يصل إلى معدل نمو سنوي مركب يعادل 7.3%، ليصل إلى قيمة 66.3 مليار دولار في عام 2020. لقد حان الوقت لكل فرد منا أن يأخذ زمام المبادرة ليحقق نتائج استثنائية لشركتنا؛ ونحن على ثقة تامة أن نمو شركتنا يمكن أن يتجاوز نمو السوق، من خلال إتقاننا لعملنا وتفانينا من أجل هذه الشركة.


وهدفنا دائماً وأبداً هو أن نبيع بسعر أقل ونقدم خدمة أفضل. علينا أن نبهر عملائنا وموردينا وشركائنا والمساهمين في شركتنا بكل قرار نتخذه. وإن الفرص التي نسعى لاقتناصها لن تأتي إلينا


على طبق من ذهب؛ بل علينا أن نرسم خطة استراتيجية للمضي في رحلتنا. ونحن بحاجة إلى مساعدة كل موظف في الشركة لكي نرسم خطتنا لنذهل بها كل من يعمل معنا.


ولهذا السبب أريد أن أسمع منكم؛ فكل موظف في OCS له أهميته، وأنا أعلم أن كل منكم لديه أفكار يمكن أن تساعدنا في الوصول إلى النجاح الذي تسعى شركتنا إليه. ونحن في OCS سنعمل معاً على رسم وتنفيذ خطة عملنا لاقتناص الفرص التي تتراءى لنا. نعم سنحتاج أن يحالفنا الحظ ولكننا لن نسعى وراء الحظ سعياً أعمى أو ننتظر أن تتساقط علينا الفرص من السماء، بل إننا نعرّف الحظ بأنه الاستعداد + الفرصة. وبالتالي علينا أن نكون مستعدين لاغتنام الفرص التي تظهر في القطاع الذي نعمل فيه؛ وإذا كنا جاهزين حينئذٍ لاستغلال تلك الفرص فسيحالفنا الحظ ونحقق النجاح.


المستقبل يبدو مشرقاً جداً، ولكنه لن يخلو من التحديات. حيث يتعين علينا التكيف مع التقنيات الجديدة التي تخدم سوقنا لأنه سوق لا يتوقف عن النمو والتطور بشكل مستمر. وسوف نتسلح بأفضل التقنيات والأدوات المتاحة في السوق لخدمة عملائنا وشركائنا وموردينا والأهم من ذلك، خدمة أنفسنا. حيث إن وجود مثل هذه الأدوات تحت تصرفنا من شأنه أن يحسن إنتاجيتنا ويمنحنا رؤية أفضل خلال العمليات ويسمح لعملائنا بالوصول إلى أصولهم التي يأتمنوننا عليها بشكل أفضل ويقدم للمساهمين وللإدارة طرقاً أفضل لاتخاذ قرارات دقيقة. وإن تطبيق هذه التقنيات والأدوات الجديدة داخل الشركة يتطلب تضافر جهود الفريق بالكامل، ويستلزم من كل فرد أن يكون متفتح الذهن أثناء العمل.


وعلينا أيضاً أن نتذكر أن هذه الجائحة سوف تستمر بعرقلة أعمالنا، حيث إننا نشهد اضطرابات في سلاسل التوريد ويواجه العالم مشكلات بشأن أولئك الذين فقدوا وظائفهم ومصادر دخلهم. وأنا أعي أن هذه الجائحة على الأرجح لها تأثير على كل فرد منكم بشكل شخصي، وأعلن تعاطفي مع كل من أصابه هذا المرض أو فقد أي من أحبابه خلال هذه الفترة العصيبة. ولكننا نؤمن أننا نستطيع التغلب على المشكلات التي نواجهها من خلال معالجتها سوياً.


وأريد أن أعرب لكم عن خالص امتناني للخدمات التي يقدمها كل فرد منكم يومياً. وربما تمر عليكم بعض الأوقات التي لا تقدرون فيها أهمية الوظيفة التي تقومون بها، ولكن أرجو أنني أستطيع أن أعبر لكم عما أشعر به من خلال تجربة حدثت لي مؤخراً.



طوال فترة الإغلاق العام، كنت بحاجة للحصول على دواء في غاية الأهمية، إلا أنه كانت هناك لوائح صارمة مرتبطة بطلبي هذا وجعلت الحصول عليه أمراً عسيراً أثناء الجائحة. وطُلب مني أن أتصل بوزارة الصحة وأُخبرتُ أنهم سيقومون بتوصيل الدواء متى تيسر لهم ذلك.


وكنت أتوقع أن تطول فترة الانتظار بسبب الجائحة، ولكن لضرورة الحصول على هذا الدواء بقيت متمسكاً بالأمل أنه سيصل عما قريب. وفي صباح اليوم التالي، غمرتني الدهشة عندما رأيت سيارة توصيل الأدوية ومعها صيدلاني يقف أمام باب بيتي وفي يده الدواء. وكنت في غاية السعادة بمدى سرعة وصول هذه الخدمة، إلا أن الكمامة التي كنت أرتديها حجبت ابتسامتي العريضة التي ارتسمت على وجهي عن عيني رجل التوصيل.


لنتذكرْ جميعاً مدى أهمية العمل الذي نقوم به، فبينما أنه قد يبدو عادياً ورتيباً في بعض الأحيان، لكن تذكروا أنه في عالم الخدمات اللوجستية نحن أكثر من مجرد شركة لتوصيل الطرود، بل إننا نساهم في إنقاذ أرواح الناس ونمكنهم من الاستمتاع بحياة أفضل.

معاً، دعونا نحسّن حياة كل من نلتقي به.


مع خالص تحياتي،


خالد الكليب

المدير العام

شركة OCS الكويت



24 views

CONTACT US

Join us on social media

© 2019 by K Ventures. All Rights Reserved

  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • LinkedIn - White Circle